Hallux valgus

Een vervelende aandoening aan de voet is de hallux valgus. Een hallux valgus is een vergroeiing aan de grote teen. Hallux betekent dan ook “grote teen” en valgus betekent “naar buiten staand”. Hierdoor ontstaat aan de binnenzijde een knobbel. Deze knobbel doet vaak zeer omdat er veel druk ontstaat van de schoen. Ook kan de grote teen tegen de 2e teen aan duwen of er zelfs overheen groeien, dat kan klachten geven. Verder wordt de kans op artrose in de grote teen groter.

Oorzaak

Wat een hallux valgus veroorzaakt is nog een beetje onduidelijk. Wel is bekend dat bepaalde factoren de kans erop vergroten. Het komt meer voor bij vrouwen en dan vooral op latere leeftijd. Ook is er een erfelijke factor, dan ontstaat de hallux valgus vaak al op jongere leeftijd. Verder ontstaat het vaker bij platvoeten en slappe voeten. Het feit dat vrouwen meer last hebben van een hallux valgus doet vermoeden dat het dragen van (krap) schoeisel meespeelt maar daar is nog geen duidelijk bewijs voor. Ook komt het zelden voor bij volkeren waar ze nog op blote voeten lopen. Heeft u reeds een hallux valgus dan worden ruim zittende schoenen (vooral aan de voorkant) geadviseerd en hoge hakken afgeraden.

Behandeling

Zoals gezegd is correct schoeisel aan te raden bij een hallux valgus. Eventueel kan een podotherapeut of podoloog aanpassingen doen aan de schoenen of een steunzool aanmeten. De fysiotherapeut kan niet zo veel betekenen bij een hallux valgus. In geval van spierzwakte of stijfheid kan de fysiotherapeut de voetspieren oefenen en de mobiliteit van de teen of enkel verbeteren. Als er irritatie van de huid van de tenen ontstaat kan een teenspreider prettig zijn. Een nachtspalk of tape zijn echter niet langdurig effectief gebleken.

Als bovenstaande niet helpt is een operatie te overwegen. Men is hier echter wat terughoudend in. Het lijkt een kleine operatie maar is toch behoorlijk pijnlijk en ingrijpend, het herstel kan wel tot een jaar duren. Na zo’n operatie kan de fysiotherapeut wel helpen bij het revalideren en het opnieuw aanleren van een correct looppatroon.